Uzký rozchod
Pod pojmem uzký rozchod si představíme rozchod menší než normalní - 1435 mm .V české republice bylo za mynulého století spousta dražek byť už s ručním nebo s lokomotivním provozem.Na vetšině těchto dražek byl přepravován material nebo suroviny pro další zpracovaní - pily , lomy , doly , cukrovary a další prumyslové a zemědělské drahy.Do dnešních dob se moc těchto dražek nedochovalo , a pokud se dochovali tak za zdmy zavodů ukryty veřejnosti.Občas se v některé zahradce v okolí takového byvalého provozu dá najít dulní vozík jako kaď na vodu nebo osobní vuz jako chatka.Malá čast drážek sloužila a v některých případech dodnes slouží osobní přepravě.Mezi ně v ČR patří Jindřichohradecké mistní dráhy a Dráha Třemešná ve Slezku -Osoblaha.Tyto dvě drahy o rozchodu 760 mm na nichž mužeme spatřit lokomotivy TU47 a vozi Balm/u jako pravidelné osobní vlaky.Provozovatelé těchto tratí provozují o prazdninách a dnech volna zvlaštní parní vlaky vedených lokomotivamy U37 , U46 , U57 , PX 48 , Resita .Mimo tyto drahy existují také muzea které vznikají v byvalích mistech pusobení takovehle dražky - Muzeum Prumyslových železnic , Skanzen Solvayovy lomy .Kromně těchto muzei existují ještě zahradní železnice , které jsou stavěny na malých prostorech zahrady.Zde jsou jak rozchody 600 mm ale na některých se setkáme i s rozchody menšímy - 450, 300 mm.